Echipamentele periferice asigură comunicarea dintre om și mașină la intrarea și ieșirea informațiilor din unitatea centrală și stocarea unui volum important de date care pot fi reutilizate ulterior.De asemenea echipamentele periferice asigură comunicațiile cu alte rețele de calculatoare,Internet.
Ele pot fi clasificate:
2. Mouse-ul este un dispozitiv de intrare care controlează deplasarea cursorului pe ecranul monitorului.Rolul lui este selectarea unor comenzi în programele conduse prin meniuri.Această selectare se realizează prin poziționarea unor comenzi în programele conduse prin meniuri.Această selectare este realizată prin poziționarea cursorului de mouse în locul dorit și efectuarea unui click.Mouse-ul este un echipament care poate fi deplasat pe o suprafață plată.El conține 2 sau 3 butoane,cele mai moderne fiind prevăzute și cu o rotiță utilizată pentru rularea informațiilor afișate pe ecran.Exista 3 tipuri de bază pentru mouse:
3. Scanner-ul poate converti orice imagine de pe hârtie - sau de pe o altă suprafaţă plană - într-o formă electronică acceptată de calculator . Punct cu punct, scannerul poate reproduce fotografii, desene formate din linii şi chiar colaje cu detalii mai fine decât pot fi reproduse de imprimanta cu laser. Mai mult, dacă este instalat pe calculator un program de recunoaştere optică a caracterelor (OCR), textele citite de scanner ca imagini pot fi convertite în fişiere pentru un procesor texte, o bază de date sau un sistem de editare a publicaţiilor.
4. Tableta grafică are un mod de utilizare similar cu mouse-ul, însă este mult mai precisă. Se compune dintr-o suprafaţă plată denumită planşetă şi un digitizor, conectat la calculatorul personal. Digitizorul (pointing device) este asemănător mouse-ului şi este numit "puck". El este un dispozitiv indicator cu funcţii similare mouse-ului. Principiul de bază privind funcţionarea tabletei grafice constă în dispunerea în interiorul planşetei a unei reţele de fire fine, perpendiculare care sunt parcurse secvenţial de pulsuri de curent electric foarte rapide. Un electromagnet şi un amplificator amplasate în puck sau stilou vor sesiza aceste pulsuri comunicând calculatorului poziţia curentă.
5. Monitorul este un suport de ieșire pe care calculatorul scrie rezultatele prelucrărilor,mesajele pentru utilizator și informațiile despre starea sistemului.Acesta face parte dintr-un dispozitiv numit display sau monitor care este format și din circuite necesare obținerii imaginii pe ecran.Monitorul este conectat la o placă video(adaptorul video) din calculator care prelucrează semnalele primite de la procesor pentru a le transforma în imagini grafice.
2. Imprimanta face parte din categoria perifericelor de ieșire, aceasta fiind utilizată pentru transpunerea informației din calculator pe hârtie (un document, o poză sau orice altfel de fişier grafic, un e-mail, un articol etc.).Imprimantele se clasează după mai multe criterii, de exemplu în funcție de scop (imprimare/tipărire) și de rapiditate, de procedeu, de dimensiunile maxime ale hârtiei pe care se imprimă și altele.
Ele pot fi clasificate:
- Echipamentele periferice de intrare
- Echipamente periferice de ieşire
Echipamente periferice de intrare
Sunt echipamente al căror rol este de a capta şi colecta informaţii cu scopul de a le supune prelucrărilor necesare de către sistemul electronic de calcul. Cele mai uzuale echipamente periferice de intrare sunt: tastatura calculatorului (keyboard), microfon captator de sunete şi dispozitivele pentru citirea informaţiilor (cititoare, scannere ş.a.m.d.)
1. Tastatura sau keyboard-ul este principalul echipament periferic de introducere a datelor in calculator. Din punct de vedere functional aceasta are o activitate care se bazeaza pe interpretarea unor semnale electrice.Tastatura are la baza urmatoarele principii de functionare: fiecare tasta are asociat un numar de identificare care poarta denumirea de cod de scanare.Tastatura retine nu numai apasarea unei taste, dar si eliberarea acesteia, fiecare actiune fiind inregistrata separat.Exista doua categorii de taste:
- taste comutatoare –au efect indiferent daca sunt apasate sau eliberate
- taste de control -au efect numai atunci cand sunt actionate
- tastaturi standard
- tastaturi ergonomice
- tastaturi fara fir.
2. Mouse-ul este un dispozitiv de intrare care controlează deplasarea cursorului pe ecranul monitorului.Rolul lui este selectarea unor comenzi în programele conduse prin meniuri.Această selectare se realizează prin poziționarea unor comenzi în programele conduse prin meniuri.Această selectare este realizată prin poziționarea cursorului de mouse în locul dorit și efectuarea unui click.Mouse-ul este un echipament care poate fi deplasat pe o suprafață plată.El conține 2 sau 3 butoane,cele mai moderne fiind prevăzute și cu o rotiță utilizată pentru rularea informațiilor afișate pe ecran.Exista 3 tipuri de bază pentru mouse:
- mecanic-are o bilă metalică sau de cauciuc ce se poate roti în toate direcțiile mutînd corespunzător indicatorul pe ecran,sensul de mișcare fiind detectat prin senzori incorporați;
- optic-pentru detectarea mișcării se folosește un laser;deplasarea se face folosind o suprafață specială,dotată cu o grilă.Acest tip de mouse răspunde mai rapid și mai precis decît cele mecanice,dar sunt și mai scumpe.
- optomecanic-folosește o combinație de tehnologii mecanice și optice,dar nu necesită suprafețe speciale.
3. Scanner-ul poate converti orice imagine de pe hârtie - sau de pe o altă suprafaţă plană - într-o formă electronică acceptată de calculator . Punct cu punct, scannerul poate reproduce fotografii, desene formate din linii şi chiar colaje cu detalii mai fine decât pot fi reproduse de imprimanta cu laser. Mai mult, dacă este instalat pe calculator un program de recunoaştere optică a caracterelor (OCR), textele citite de scanner ca imagini pot fi convertite în fişiere pentru un procesor texte, o bază de date sau un sistem de editare a publicaţiilor.
4. Tableta grafică are un mod de utilizare similar cu mouse-ul, însă este mult mai precisă. Se compune dintr-o suprafaţă plată denumită planşetă şi un digitizor, conectat la calculatorul personal. Digitizorul (pointing device) este asemănător mouse-ului şi este numit "puck". El este un dispozitiv indicator cu funcţii similare mouse-ului. Principiul de bază privind funcţionarea tabletei grafice constă în dispunerea în interiorul planşetei a unei reţele de fire fine, perpendiculare care sunt parcurse secvenţial de pulsuri de curent electric foarte rapide. Un electromagnet şi un amplificator amplasate în puck sau stilou vor sesiza aceste pulsuri comunicând calculatorului poziţia curentă.
5. Monitorul este un suport de ieșire pe care calculatorul scrie rezultatele prelucrărilor,mesajele pentru utilizator și informațiile despre starea sistemului.Acesta face parte dintr-un dispozitiv numit display sau monitor care este format și din circuite necesare obținerii imaginii pe ecran.Monitorul este conectat la o placă video(adaptorul video) din calculator care prelucrează semnalele primite de la procesor pentru a le transforma în imagini grafice.
Echipamente periferice de ieşire
Rolul acestei categorii de echipamente periferice este acela de a genera informaţiile prelucrate de către sistemul de calcul, sub o formă inteligibilă utilizatorului uman. De asemenea, ele asigură afişarea sau tipărirea informaţiilor. într-o formă solicitată. Cele mai utilizate echipamente periferice sunt monitoarele şi imprimantele.
1. Display-ul (monitorul). Numit şi ecran, video-terminal, display video etc, acest periferic reprezintă una dintre componentele de bază ale configuraţiei oricărui calculator personal. Destinaţia sa este aceea de reprezentare a diferitelor elemente informaţionale în format alfanumeric sau grafic prin puncte aprinse pe ecran denumite pixeli. Un pixel are o serie de atribute, cum ar fi: aprins/stins, culoare, clipire (blinking), strălucire etc.
2. Imprimanta face parte din categoria perifericelor de ieșire, aceasta fiind utilizată pentru transpunerea informației din calculator pe hârtie (un document, o poză sau orice altfel de fişier grafic, un e-mail, un articol etc.).Imprimantele se clasează după mai multe criterii, de exemplu în funcție de scop (imprimare/tipărire) și de rapiditate, de procedeu, de dimensiunile maxime ale hârtiei pe care se imprimă și altele.
Tipuri de imprimante:
- imprimantă matriceală
- imprimantă cu jet de cerneală
- imprimantă laser
- imprimantă cu imprimare termică
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu